Wout Wout and again Wout - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu Wout Wout and again Wout - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu

Wout Wout and again Wout

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

20 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dit reisverslag wil ik opdragen aan mijn goede vriend Wout. Sorry dat ik je nog nooit benoemd heb in mijn verslagen, maar dat betekend niet dat ik je aanwezigheid niet enorm waardeer. En Tim voor jou geldt het zelfde.

Hallo lieve mensen!

Ik ben even weer een beetje de draad kwijt over wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen dagen.. Zaterdag ben ik heerlijk een dagje gaan shoppen in een groot winkelcentrum in de buurt van Kaapstad. 'S avonds ben ik samen met Wout en Tim (en nog wat andere) naar een rugby wedstrijd geweest. Dit keer helaas niet zo'n leuke wedstrijd maar we hebben ons toch geamuseerd.

Zondag ben ik met onder andere Wout en Tim naar het laatste concert van deze zomer in Kirstenbosch geweest waar Jeremy Loops optrad. Op de valreep nog even met de goede man op de foto geweest en nog lekker genoten van het goede weer.

Maandag begon het harde werken weer. Bij de twee weeshuizen waar ik werk hebben we op maandag en dinsdag maskers gemaakt. Knippen, kleuren en klaar! En ze zagen er nu nog schattiger uit dan normaal, met een glimlach van oor tot oor. Echt een geluksmomentje om de kinderen zo te zien stralen met zo iets kleins.

Dinsdag nog gezellig een braaitje gehad in seapoint, helaas zonder mijn goede vrienden Tim en Wout, maar dat mag de pret niet drukken.
Woensdag zijn we (Tim, Wout en de rest) naar een voetbal wedstrijd geweest van Ajax Cape Town in het grote Greenpoint Stadion. Ten eerste was het stadion zo goed als leeg, waar weet ik veel mensen in kunnen zaten nu een kleine 1000 man verspreid. Ten tweede wist ik helemaal niet dat Ajax Cape Town een 'satalietclub' van Ajax Amsterdam was, ik dacht dat de naam gewoon puur toeval was.. En ten derde was de wedstrijd niet heel erg spectaculair. Gelukkig was er in de derde helft nog een spannende wedstrijd te zien van Bayern voor de champions League, toch net iets leuker. In de taxi op de terug weg zoals gewoonlijk weer veel te veel mensen in een taxi, waardoor ik per ongeluk de achteruitkijkspiegel afhandig heb gemaakt, oeps. Maar met een goede glimlach en wat extra fooi kwam ik er nog goed van af.

In het weekend zou het ontzettend warm worden en zo ook de donderdag ervoor. Wat moet je op zo'n warme dag doen met kids van 5, 6 en 7? Watergevecht? JA! Ofja, het was de bedoeling om waterspelletjes te doen, maar toen eenmaal 1 iemand met water begon te gooien was het al te laat. Aan het eind van de middag was iedereen zeiknat inclusief mijzelf. Het kind in mij kwam weer even naar boven wederom weer een momentje van geluk.

'S avonds hebben we nog heerlijk lang buiten kunnen zitten, braaien, wijntje erbij, wat hebben we het toch slecht. De volgende ochtend hebben Omer en ik nog hard aan ons project gewerkt. We zijn bezig om social work in Nederland te vergelijken met social work in Zuid Afrika. Dit doen we samen met een student social work aan universiteit in Kaapstad, Lucksy.

Vrijdagavond ben ik eerst lekker gaan uiteten met huisgenootjes en daarna naar een afscheidsfeestje geweest van drie Duitse dames. Gelukkig waren Tim en Wout daar ook want had ze al een dag niet gezien..

Later op de avond ben ik naar Philippi geweest, dit is een township in Kaapstad, samen met mijn twee stagebegeleiders en Katy, een vrijwilliger. We zijn daar naar een rastafary community geweest, een hele aparte ervaring! Rasta's roken vooral veel wiet, drinken geen alcohol en als je echt een goede rasta bent eet je ook geen vlees. We kwamen dus in een grote sjek, waar flinke boxen stonden, waar je de wiet al van ver kon ruiken, er geen normale wc was dus maar even buiten onze behoeften gedaan en waar alle rasta's staat te springen alsof hun leven er vanaf hangt. Wat een ervaring, is weer eens wat anders als een avondje naar Longstreet (uitgaansgebied in Kaapstad).

Zaterdag was het een goede 38 graden, een perfecte dag om aan het zwembad of strand te liggen zou je zeggen. Maar wij (inclusief Wout en Tim) hebben er voor besloten om naar Mzoli's te gaan, geen verkoeling, als ik even ga zitten wordt dit meteen afgestraft dus maar blijven dansen en lekker warm lapje vlees doet het altijd goed. Ondanks de hitte toch weer erg gezellig geweest, 's avonds nog naar een super gezellig huisfeest geweest.

Zondag ben ik met Wout en Tim, en wat andere, naar chinatown geweest om inkopen te doen voor AfrikaBurn, een lelijke jurk gekocht, skippybal en een nog wat andere rommel. Wederom weer een warme dag dus samen met Liza, Jorn en Joelle naar hotel gegaan en daar het zwembad gecrasht, niemand die in de gaten had dat we niet in hotel verbleven dus lekker middagje kunnen zwemmen. 'S avonds ben ik samen met Joelle in de stad lekker gaan uiteten, beide omgerekend 25 euro af moeten rekenen, zo duur heb ik nog nooit gegeten..

Afgelopen week rustig weekje gehad. Eindelijk weer een sushi gegeten met Joelle en woensdag voetbal gekeken (nog nooit zoveel voetbal gekeken als hier!!). Ook mijn goede vrienden Wout en Tim niet zoveel gezien deze week. Gelukkig hadden we donderdag een groot feest georganiseerd omdat Jorn, mijn huisgenoot, jarig was op vrijdag en Tim en Wout waren er ook!! In dit kleine huisje en nog kleiner tuintje stonden op de duur zeker 50 a 60 man te dansen, kletsen en gezellig te doen! Een top feest en ik ben gelukkig optijd in slaap gevallen waardoor ik niks heb opgeruimd! :)

Dinsdag hebben we tijdens stage een tour gehouden voor ouders van Denise, een van de stagiaires bij CHOSA. We zijn langs aantal projecten geweest die CHOSA op wat voor manier dan ook ondersteund. Wat voor hen heel bijzonder en heftig is om te zien, is voor mij dagelijkse kost geworden. Je raakt gewend aan hoe mensen leven in de townships, hoe heftig het soms ook is. Ik ben benieuwd wat mijn familie er van denkt als ze op bezoek komen over 2,5 week!

Op donderdag zijn we naar een creche geweest. De week daarvoor zijn we begonnen om de financien op de computer bij te houden. Voor deze week hadden ze huiswerk om de financien van februari te registreren en toen we donderdag daar kwamen hebben ze met volle trots laten zien wat ze gedaan hadden. Je moet je voorstellen dat deze twee dames nog nooit op een computer hebben gewerkt. Ze weten niet wat backspace betekend, wat het verschil is tussen de linker muisknop en de rechter, laat staat dat ze weten hoe de computer aan gaat. Je kan je dus wel voorstellen wat een prestatie het is voor deze dames om dit op de computer te kunnen doen en ze mogen zeker trots op henzelf zijn!

Goede vrijdag, na ons huisfeest, begon met een kater niet zo heel erg goed. Na een douche en een stevig ontbijt ging het gelukkig wel weer. In de middag waren we uitgenodigd bij Lucksy, meisje waar we project samen mee doen. We zijn hartelijk ontvangen door Lucksy, haar ouders en de rest van de familie. We zijn goed verwend met lekker eten, veel wijn en aan het eind van de avond nog een lekker glaasje whisky. Samen met Lucksy en haar vriend hebben we nog gezellig een drankje gedaan in Claremont, wijk in Kaapstad en daarna zijn we tevreden (en een beetje aangeschoten) naar huis gegaan. Erg leuke dag, een keer een dagje niet met internationale studenten, maar gezellig door een Zuid Afrikaanse familie worden ontvangen.

Zaterdag zijn Joelle en ik naar Waterfront geweest, beetje shoppen, lunchen, flesje wijn en verder lekker rustig dagje gehad en 's avonds ergens gegeten en tot in de late uurtjes Risk gedaan met huisgenoten. Helaas niet kunnen winnen van Jorn, maar revenge will be sweet!
Vandaag hebben Omer en ik op een feestdag EN een zondag aan ons project gewerkt, dat is nog eens een instelling! Daarna zijn we gaan shoppen voor AfrikaBurn! Nog een weekje en dan gaan we al!
Morgen zie ik mijn goede vrienden Wout en Tim eindelijk weer om te gaan lunchen.

Morgen arriveren Lieve en Karel (moeder en oom van Omer) dus die ga ik 's avonds ook nog even opzoeken voor dat ze dinsdag aan de gardenroute beginnen. Verder kort weekje deze week en alles voorbereiden voor AfrikaBurn.

Groetjes Loes

PS: Wout en Tim, HOOP toch dat dit verslag goed gekeurd wordt?!



  • 21 April 2014 - 17:49

    Pauline:

    Die lelijke jurk....wil ik wel eens zien;)

  • 22 April 2014 - 21:14

    Renata:

    Lieve Loes,

    Wat ontzettend leuk om steeds je reisverslagen te lezen! Je schrijfstijl wordt ook steeds leuker. Goed te merken dat je het naar je zin hebt in Zuid-Afrika, zowel wat betreft je stage als al het sociale gebeuren (en dat is nogal wat, haha). Meid, geniet er van, zeker ook als je familie er is. Heel bijzonder hoor dat zelfs je oma mee komt. Dat vergeet je nooit meer!
    Heel veel liefs, speciaal ook van Eric,
    Renata

  • 05 Mei 2014 - 19:08

    Sjonnie:

    Pooooooeess!!

    Weer een leuk verhaal! Geweldig om te lezen.
    Ik mis jouw droogheid echt heel erg.

    Nooit gedacht maar toch...

    Als je terug komt gaan we feesten!
    6pek wil be completed!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Zuid Afrika, Kaapstad

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 12238

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Mijn stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: