Power, Energy and Hope - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu Power, Energy and Hope - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu

Power, Energy and Hope

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

03 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen,

Vrijdag zijn we naar het holi we are one festival geweest. Een bloedhete dag en brandende zon. Het festival was echt super geslaagd. Elk uur werd er afgeteld en werd er door iedereen kleurenpoeder gegooid en gestrooid. Was echt heel erg leuk om eens mee te maken en de muziek en het lekkere weertje maakte het helemaal af.

Zaterdag zijn Joelle en ik naar de old biscuit mill geweest. Dit is een soort marktje met vooral heeeeeeeel veeeeeeeel lekker eten. Van poffertjes tot sushi en van curry's tot brusselse wafels, noem maar op en ze hadden het daar. We hebben ons zelf getrakteerd op een lekker kaasplankje. Ook hebben we genoten van de live muziek daar, een heel gezellig sfeertje.

Mijn stagebegeleider uit Nederland was in Kaapstad om al de studenten van Hogeschool Zuyd te bezoeken. Op zaterdagavond was er een braai georganiseerd met alle studenten. Vooral leuk om Hilde weer te zien natuurlijk, onder het genot van lekker eten en een drankje!

Zondag was een regenachtige dag en dat kwam maar al te goed uit aangezien er natuurlijk ook eens wat voor school gedaan moet worden. Een redelijk productief dagje gehad!

Maandag zijn we tijdens onze stage met bijna alle studenten van Hogeschool Zuyd op bezoek gegaan bij GAPA. Dit is een organisatie in verschillende townships die grootmoeders (en vaders) ondersteunt met problemen zoals aids. Het bezoek was heel erg hartverwarmend. Toen we binnen kwamen waren alle grootmoeders met volle borst aan het zingen, de energie straalde er vanaf. Daarna hebben we de mogelijkheid gekregen om met hen in gesprek te gaan, zo mooi op te zien hoe positief mensen kunnen blijven terwijl het leven zoveel tegenslagen heeft gegeven. Heel erg inspirerend op te zien hoeveel kracht, energie en hoop deze dames hebben!

Dinsdag zijn we als social workers gezellig met Hilde, mijn stagebegeleider uit Nederland gaan uiteten en wat drankjes gedaan. Gezellig om weer eens bij te kletsen en om eens een keer niet over school te praten.

Donderdag is Hilde samen met 2 collega's ons komen opzoeken op onze stage. We hebben wat over CHOSA verteld en onze ervaringen tot nu toe en vervolgens hadden we 's middags nog een afspraak rondom ons project op de UCT. We hebben nog lekkere stroopwafels en drop gekregen :) 'S avonds ben ik samen met Joelle haar ouders op gaan halen van het vliegveld, helaas duurt het nog even voor mijn familie komt..

Vrijdag hebben we helaas afscheid genomen van onze Franse huisgenoot. Even lekker gebraaid natuurlijk en paar wijntjes gedronken. Zaterdag ben ik mee geweest met joelle en haar ouders naar Kaap de goede hoop. We zijn via Houtbay, chapmans peak naar boulders beach (met pinguins) gereden en toen door naar Kaap de goede hoop. Heel erg mooi gebied. We hebben onderweg bavianen, struisvogels en soort bevers gezien. Was echt een hele leuke dag met veel mooie uitzichten.

'S avonds heb ik weer lekker sushi gegeten met huisgenootje die ons gaat verlaten en vervolgens hebben we een super gezellig feest gehad bij Omer aangezien hij jarig is geweest. Tot in de late (of vroege) uurtjes doorgegaan en uiteindelijk tevreden in slaap gevallen, haha.

Zondag zijn we heel sportief gaan surfen in Big bay. Nadat we uiteindelijk het strand gevonden hadden, hebben we ons zelf in een wetsuit gehijst. Naar veel pijn en moeite richting de wilde zee gegaan. Volgens onze instructeur waren de golven veel te wild om te leren surfen. Maar we hebben een poging gewaagd en niet zonder resultaat.. Veel spierpijn en rode ogen, that's it.. Helaas niet op mijn plakkie kunnen gaan staan, maar wel lekker in het water gedobberd.

Maandag weer begonnen aan mijn stageweek en met openbaar vervoer naar Khayelitsha geweest en voor de zoveelste keer weer roepen mensen witte of wit persoon naar mij in Xhosa, maar volgens mijn stagebegeleider zeggen ze het meestal op zo'n manier dat ze me niet uitlachen of belachelijk maken, gelukkig.

Gister heb ik heerlijke hutspot met rookworst gemaakt en aan Liza, de vriendin van mijn huisgenoot deze heerlijke Nederlandse maaltijd laten proeven. En lekker dat het was!

Verder zijn we natuurlijk druk bezig met de voorbereidingen voor AfrikaBurn. Dit is een super super vet festival van 6 dagen lang, midden in de woestijn. Je moet je eigen drinken, eten, tent etc. allemaal zelf meenemen en geld heeft geen waarden. Het enige wat je kan kopen is ijs, de rest moet je onderling met elkaar ruilen. Aan het eind van het festival wordt het decor in brand gestoken. Hier zijn 2 filmpjes van vorig jaar: http://www.youtube.com/watch?v=FjRHvmVmPVk

Komend weekend wordt weer een leuk weekend. Morgen nog een dagje aan ons project werken en dan mogen we weer. Zaterdag gaan we waarschijnlijk weer naar 'Mzolis en zondag gaan we naar een concert van Jeremy Loops in Kirstenbosch.

Groetjes uit Kaapstad!

• 03 April 2014 - 17:55

Arthur:

Klinkt goed Loes. Je beleeft het toch allemaal maar. Top!

Groetjes van Arthur