Winter in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu Winter in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu

Winter in Cape Town

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

20 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen!

Het is weer even geleden, dus tijd om mijn geheugen weer eens op te frissen en te denken wat ik de afgelopen weken weer allemaal gedaan heb.

Zoals jullie weten ben ik onlangs begonnen met een project in Langa. Erg leuk om met jongens van een jaar of 14, 15 te werken. Je kan merken dat ze allemaal flink aan het puberen zijn en die programma wat wij aan het doen zijn willen wij er voor waken dat ze de ‘foute’ kant op gaan. Veel van hun vrienden blowen al en hebben messen op zak. Bij deze jongens willen we dat voorkomen en ze van de straat af houden, voor zover het lukt.
Het is erg moeilijk om deze jongen rustig te houden. 3 drie begeleiders hebben we onze handen vol aan 6 of 7 jongens, kan je nagaan. Verder merk ik dat het voor deze jongens er moeilijk is om te concentreren. Wanneer ze een opdracht moeten doen die moeilijk, uitdagend is dan haken ze al snel af en worden ze boos op zichzelf of mij omdat het niet lukt.

Verder gezellig gaan bowlen, het mocht helaas niet baten. Ik begon goed met een strike of spare, maar daarna ging het helaas alleen maar bergafwaarts. Daarna uiteraard nog gezellig een drankje gedaan. Vrijdag hadden we afscheidsfeest van een frans meisje. Natuurlijk nooit leuk om afscheid te nemen, maar het feestje was erg geslaagd. Daarna zijn we naar de zogenoemde trainlodge geweest waar een feest was. Vette locatie, de dansvloer was in het midden van twee treinen en we zijn nog tot de vroege uurtjes doorgegaan.

Op zaterdag heb ik eerst geholpen op mijn stage en ben daarna tevreden op tijd naar bed gegaan, normaal zijn weekenden om bij te komen van de zware week, maar in Kaapstad is het duidelijk andersom. Zondag stond het volgende feestje op de planning. Het welbekende DJ duo goldfish trad op om de ‘zomer’ af te sluiten. Naar mijn idee was de zomer al lang voorbij, maar des al niet te min het feest was erg gezellig. De locatie was ook weer heel gaaf, een fancy beachclub aan het water, en sfeer zat er goed in. Helaas kwam er na goldfish een of andere mafkees draaien waardoor de stemming duidelijk minder werd, ach ja het kan ook niet altijd feest zijn.

Weekend weer voorbij en tijd voor stage. Deze week tijdens mijn stage was het tijd om afscheid te nemen van twee vrijwilligers uit Amerika. Deze twee vrijwilligers hebben hier een minor gevolgd en ondertussen samen met onder andere mij het afterschool program gerund, de twee dames begeleidden de oudste groep, 13 tot 16 jaar ongeveer. Op donderdag hebben ze afscheid genomen en dat was voor mij wel even slikken. Niet zozeer dat die twee dames naar huis gaan, maar vooral het besef dat ik zelf ook bijna afscheid moet nemen van de kinderen waar ik mee werk. De band met deze kinderen wordt steeds sterker. Als ik arriveer dan komen er veel van mijn kinderen een knuffel of kusje geven en tijdens het afterschool program willen ze het liefst naast mij zitten. Zelfs een van de oudere meisje van mijn groep, die normaal gesproken niet zo knuffelerig is en waar ik ook niet echt een speciale band mee heb, kwam mee laatst een knuffel geven en had een glimlach van oor tot oor. Fijn om te weten dat ze mijn aanwezigheid zo waarderen, maar spijtig om te realiseren dat het ook voor mijn bijna tijd is om afscheid te nemen.

Door de weeks natuurlijk weer lekker sushi gegeten met Joelle, dat ga ik ook erg missen. Zo lekker en vooral super goedkoop krijg je het in Nederland helaas niet. Ook nog lekkere hutspot gemaakt, het is er in ieder geval wel weer voor. Jullie hebben lekker weer van 25/30 graden, hier is het toch een stukje kouder. Maar goed we mogen niet klagen, ik zit nog altijd in Kaapstad en het is weer weekend, tijd voor een feestje. Vrijdag zijn we na eerst gezellig bij ons thuis een paar drankjes te hebben gedaan naar een cafe geweest waar iedere vrijdag rock avond is. Gezellig, niet helemaal mijn ding en uiteindelijk zijn we doorgegaan naar club 31. Dit is een club in het gebouw van een Zuid Afrikaanse bank op de 31ste verdieping. Wil je binnen komen moet je je extra fancy aankleden, dus ik had gelukkig al mijn mantelpakje uit de kast gehaald. Het was vooral erg vet om een super gaaf uitzicht te hebben over Kaapstad terwijl je staat te dansen.

Zaterdag was het heeeerlijk weer en dus geen zin om in mijn bed te blijven liggen. Op tijd opgestaan om pannenkoeken te bakken voor mijn lieve huisgenoten. Daarna zijn Jorn, Renske en ik Joelle gaan aanmoedigen tijdens haar hockeywedstrijd. Helaas is ze fataal onderuit gegaan en werd ze het veld afgesleept (ik overdrijf een beetje) en ze hebben verloren. Nou ja, als troost gaan we lekker eten bij fat cactus, een Mexicaans restaurant bij ons in de buurt. Terwijl we daar aan het lunchen waren begon de rugby wedstrijd springboks (nationale team van Zuid Afrika) tegen world XV .
We hebben de eerst helft daar afgekeken en zijn vervolgens naar een cafétje in obs geweest om de wedstrijd af te kijken. De springboks hebben royaal gewonnen dus er hing een gezellig sfeertje.
Vervolgens zijn we boodschappen gaan doen, hout halen voor de openhaard en hebben we gezellig een avondje thuis doorgebracht. Lekkere hapjes, glaasje rode wijn, lekker bij de openhaard en een gezelschapspelletje waar de gemoederen hoog opliepen. We zijn op tijd naar bed gegaan want zondag was het tijd voor een heerlijke meiden dag.

Joelle, Renske, Katharina en ik zijn zondag naar een ontzettend luxe hotel geweest in Century City, want ze hadden een spa daar. Ons zelf helemaal in de watten gelegd, in de sauna en stoomcabine geweest, lekker geluncht, cocktail gedronken en in floading bath geweest. Dat laatste in een bad met ontzettend veel zout in het water waardoor je drijft in het water. Om onszelf nog meer te verwennen zijn we daarna gaan shoppen en heb ik mezelf verwend met een paar schoenen en een nieuwe broek.

Afgelopen week we drukke week gehad met vooral leuke dingen. Dinsdag wilde Elena en ik aan de financiën werken, maar helaas hadden we geen toegang tot de nodige documenten waardoor we onszelf verwend hebben op een bezoekje aan de kapper en we hebben beide piercing laten zetten (op die plek waar mijn piercing is was gaan ontsteken). Gelukkig ben ik dit keer naar een professional geweest die weet waar hij mee bezig was, hoewel het wel ontzettend pijn deed. Na het afterschool program zijn we nog gezellig wat gaan drinken om de dag af te sluiten. ’S Avonds zijn we met een groepje gaan uiteten. Om in de feeststemming te blijven zijn we woensdag eerst wat gaan drinken bij mijn goede vrienden Wout en Tim en vervolgens naar een café geweest.

Donderdag heb ik Lucksy (student van de universiteit waar Omer en Ik mee samen werken) en haar vriend getroffen onder het genot van een drankje. Zo die week is weer om, het is weer vrijdag en vanavond is de wedstrijd waar we allemaal zo lang naar uitgekeken hebben. Overdag van het heerlijke weer genoten en al op tijd naar een cafe gegaan want het zou er behoorlijk druk worden, en dat was het ook! Gelukkig konden we nog zitten en hadden we nog tijd voor een pizza’tje. En om negen uur begon het, de sfeer was gespannen, het cafe kleurde oranje en er zat een Spanjaard die natuurlijk razend enthousiast werd na de 1-0. Na de gelijkmaker van van Persie heb ik hem niet meer gehoord en na eerste helft heb ik hem niet meer gezien.

Zaterdag werden we ontvangen in het museum in Lwandle (township in Kaapstad). We zijn helaas totaal fout gereden waardoor we het eerste deel hebben gemist. Gelukkig waren we wel nog op tijd om de film te zien. De film ging over de problemen qua huisvesting in de townships. Shacks worden vernield door politie, soms zonder vergunning, en de huizen waar ze in gaan wonen zijn nog niet af. Een enorm probleem in Zuid Afrika en dat zal nog lang duren voor dat probleem opgelost is (als het überhaupt ooit zo ver komt). Een triest verhaal wat je nogmaals eraan herinnert hoe goed wij het hebben en hoe dankbaar wij mogen zijn voor de kansen die wij krijgen.

’S avonds zijn we naar decompression van AfrikaBurn geweest wat betekend dat veel van de kunstwerken te zien waren, gezellig sfeertje en iedereen was weer als een weirdo verkleed. Leuk om weer even een reminder te hebben aan de super week in de woestijn, toch wel een ander sfeertje maar zeker een gezellige avond gehad.
Gister hebben Joelle en ik een productief dagje aan school gewerkt en ondertussen geluncht in een café in obs en daarna de wedstrijd Duitsland – Portugal gekeken.

Ondertussen is het steeds kouder aan het worden, het huis is zo ondertussen uit elkaar aan het vallen. Er is geen centrale verwarming in huis, het licht op mijn kamer en de woonkamer is kapot, de douche, het fornuis en de oven is kapot en de douche en de wasbak in de keuken lopen niet meer goed door. Wat betekend dat er letterlijk een bad in de douche staat en elke keer als je wilt douchen moet je eerst de douche uitscheppen. Ook kunnen we de afwas niet doen en altijd fijn dat de huisbaas zo enthousiast is om er voor te zorgen dat dit drama ten einde komt.

Woensdag was natuurlijk de wedstrijd van Nederland tegen Australië. Ik heb geregeld dat ik snel na mijn stage weg kan en ook nog eens wordt afgezet bij een café in de stad! Helemaal super dus! Rond de 18de minuut kom ik binnen en dus precies op het goede moment om de eerste goal mee te krijgen. Ik hoef jullie natuurlijk niet de ins and outs van de wedstrijd te vertellen, maar na de wedstrijd ging het dag zoals verwacht er weer af! Nederlandse hits werden gedraaid, mensen stonden op de tafel (waaronder ik) en iedereen zong met volle borst mee. Mijn collega kwam me nog opzoeken om samen de wedstrijd van Spanje tegen Chili te kijken. Vervolgens zijn we onverwachts nog naar een café in obs geweest omdat we Renske der verjaardag om 12:00 moesten vieren! Na een of twee drankjes nog besloten om naar de stad te gaan en uiteindelijk pas vroeg thuis gekomen, wel een geslaagde avond!

Donderdag hadden mijn collega en ik beide ontzettende hoofdpijn, dus rustig aan gedaan tijdens stage en we zijn nog naar Rhodes Memorial geweest, een uitzichtpunt waar je over heel de stad kan kijken en aan beide kanten van de stad de oceaan ziet. ’S Avonds zijn we nog naar n klein feestje van Renske geweest en maar weer eens op tijd naar bed gegaan.

See you all soon!

X

  • 20 Juni 2014 - 12:27

    Anne-Maud:

    Hey Loes, dit is mn eerste berichtje hier maar ik heb wel al je verhalen met veel plezier gelezen! Je schrijft erg leuk en het klinkt heel gaaf wat je allemaal doet. Jammer dat het er alweer bijna op zit, geniet er nog maar even van!

    xxx A-M

  • 20 Juni 2014 - 13:19

    Loes Padberg:

    pfff wat een taalfouten, sorry! Misschien toch maar even doorlezen VOOR ik het upload!

  • 20 Juni 2014 - 22:12

    Tessy :

    Leuk verhaal en die taalfouten is je vergeven. Het gaat om de sfeer hoe je een verhaal verwoordt en dat heb je erg keuk gedaan. Nog veel plezier. Groetjes uit Emmen

  • 28 Juni 2014 - 14:15

    Eveline:

    Hoi Loes,

    de dagen al aan het aftellen tot de vakantie begint?
    En dan weer lekker terug naar ons kikker-landje. Waar de douche wel goed weg loopt en
    de vuile bordjes zo de afwasmachine in kunnen....
    Maar eerst nog verder genieten van het mooie en fascinerende Afrika.
    Veel succes met het afronden van de stage en veel groetjes !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Zuid Afrika, Kaapstad

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 12227

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Mijn stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: