Music brings people together - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu Music brings people together - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu

Music brings people together

Door: Loes Padberg

Blijf op de hoogte en volg Loes

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen,

Zo het is alweer even geleden dat ik mijn reisverslag bij heb gewerkt. Hopelijk kan ik me alles nog een beetje herinneren, want in de afgelopen 2 weken is er wel ontzettend veel gebeurt.

Hiking the table mountain, zaterdagmorgen zijn Joëlle en ik eerst lekker gaan ontbijten in seapoint. Een heerlijk ommeletje om onze drukke dag goed te beginnen. Vervolgens hebben we door een parkje gewandeld en zijn we naar het strand van camps bay geweest. In de namiddag stond op het programma om de tafelberg te beklimmen. Ik had gelukkig goede schoenen, maar dat was dan ook de enige voorbereiding die ik getroffen had. Een hele onhandige tas en een klein flesje water voor 2 personen is natuurlijk SUPER handig als je twee uur moet klimmen.. Maar goed, met pijn en moeite hebben we de top bereikt. Eenmaal boven hebben we eerst een liter water per persoon gedronken en vervolgens hebben we op de tafelberg rondgelopen om natuurlijk lekker toeristisch overal foto's van te maken. We hebben naar de zonsondergang gekeken, maar helaas was het erg winderig en bewolkt. 'S avonds hebben we een heerlijke hamburger gegeten op longstreet, omdat we dat wel verdient hadden.

Zondag zijn we met een aantal man naar een 'festival/ feest' geweest. Het evenement zou een poolparty zijn en volgens de berichten zouden er ongeveer 400 man komen. In de middle of nowhere ergens in Stellenbosch stond een verlaten café waar een zwembadje van 3 bij 3 was en maarliefst een man of 150. Maar ach, dat is nog geen reden om het niet gezellig te kunnen hebben. Lekker muziekje, gekke mensen die redelijk van de kaart zijn en een lekker zonnetje maakte de dag geslaagd.

Deze week van stage was erg rustig. Door ruzie en andere omstandigheden zijn de after school programma's een aantal keer niet doorgegaan. Gelukkig heb ik me wel op een andere manier nuttig kunnen maken. Ik ga elke maandag naar een children's home om te helpen met de boekhouding.
Door alle omstandigheden heb ik woensdag een dagje vrij gehad. Samen met een meisje van mijn stage (Katja) zijn we 's morgens lekker gaan zwemmen en een plan gemaakt voor de rest van de dag. We hebben besloten om op deze warme dag een flinke wandeling te maken. We zijn van 't centrum naar waterfront, naar greenpoint, naar seapoint gelopen.Natuurlijk met de nodige stops om een ijsje te eten, te shoppen of In Seapoint hebben we nog met een ander meisje afgesproken en zijn we met z'n drieën signal hill opgelopen. Dit was niet zo'n zware klim en in ongeveer een uurtje waren we boven. We hebben van een mooie zonsondergang kunnen genieten en inmiddels was het zo donker dat we een taxi naar beneden nodig hadden. Na 3 taxibedrijven meerdere malen te bellen en 2 uur te moeten wachten zijn we uiteindelijk opgehaald. Uiteindelijk 's avonds nog even voetbal gekeken en een drankje gedaan om de dag af te sluiten.

Vrijdag ben ik na de dag op de universiteit, waar ik overigens een zeer interessant college heb gevolgd, gaan joggen door het park. Ja ik doe ook nog af en toe wat bewegen in plaats van feesten en eten! En vervolgens zijn we naar een Rugby wedstrijd gegaan. Een Zuid Afrikaans team moest tegen een team van Nieuw Zeeland. Ik heb weinig verstand van Rugby, maar het was heel erg leuk om van de gespierde mannen te zien stoeien en de hele sfeer in zo'n groot stadium mee te maken. Daarna zijn we natuurlijk weer 'even' opstap geweest in longstreet, zeer geslaagde avond en uiteindelijk zo laat/vroeg thuis dat ik de rest van de dag nodig had om bij te komen. 'S avonds nog even sushi gegeten en een drankje gedaan in observatory. Er was een hele rare hippieband met jongens met pony's en strakke leggings aan en te klonk ook niet echt geweldig. Genoeg reden om maar gewoon een avondje op tijd naar bed te gaan.

Zondag zijn we met een grote groep wijn gaan proeven in Stellenbosch. Om 9 uur zijn we opgehaald om naar 4 verschillende wijnboeren te gaan. De eerst wijnboer was Simonsig, hier hebben we 5 verschillende wijnen geproeft. Toen zijn we door gegaan naar Fairview, hier kregen 6 verschillende wijnen en bij elke wijn kreeg je een bijpassend kaasje. Daarna zijn we in een klein dorpje gestopt om te lunchen en zijn we nog naar twee wijnboeren geweest, helaas waren deze twee een beetje teleurstellend ten opzichte van de eerste twee.
'S avonds zijn we met groep Nederlanders die in Seapoint wonen naar een heerlijke italiaan geweest, wederom een top weekend gehad!

En dan is het weer maandag en dan begint de stage week weer, dit keer gelukkig een drukke week. Maandag hele dag aan financiën gewerkt van CHOSA zelf en 's avonds pasta gegeten voor 3 euro met twee collega's. Dinsdag zijn we naar een basisschool geweest en heb ik geholpen in een klas die meer aandacht voor mij hadden als voor de les van de lerares.
'S avonds ben ik samen met Omèr en Joëlle mexicaans gaan eten in een van de beste restaurants in observatory, daarna natuurlijk weer een drankje gedaan en potje poolen gewonnen.
Woensdag zijn we naar children's home geweest voor het after school programma waar we door de ruzie helaas twee weken niet zijn geweest. Het was zo leuk om weer terug te zijn. De groep die ik begeleid waren heel erg blij om mij te zien en hadden allemaal nog meer aandacht nodig als normaal. Ze hebben allemaal hun kunstjes en trucjes laten zien aan mij en van de activiteit die ik had voorbereid is weinig van terecht gekomen, maar het zijn zo'n schatjes!

Vrijdag zijn we weer naar de universiteit geweest om twee colleges te volgen. Vervolgens zijn we naar de stad gegaan, heb ik even een impulsieve actie gehad en 5 piercings laten zetten. Beetje vervelend als ik wil slapen, want allebei de kanten doen pijn om op te liggen, maar ik ben wel blij met het resultaat. Daarna hebben we lekker in company gardens, stadspark gelegen, waar de duiven en eekhoorntjes totaal niet bang voor je zijn. 'S avonds samen met Joëlle en Clemence sushi gaan eten en daarna wederom naar longstreet voor een stapavondje. We zijn in een hele gezellig club/bar onze avond begonnen, alleen beetje jammer dat mijn telefoon toen uit mijn tasje is gestolen. Een man zag het gebeuren en heeft 'de dader' vast gehouden tot de security er was. Helaas had 'de dader' natuurlijk al meteen mijn telefoon doorgeven aan een van zijn vriendjes waardoor mijn telefoon (Of eigenlijk Janneke haar telefoon, want ik had haar blackberry geleend, sorry!!) weg is en er tegen de dader niks te beginnen is want er is geen bewijs. Deze man is uiteindelijk wel door de security naar buiten gesleept, wij moesten mee lopen. Politie met zwaailichten kwamen er aan, de man is in de handboeien geslagen en meegenomen, we zijn nog even ondervraagd maar dat stelde weinig voor. Gelukkig al met al wel een hele leuke avond gehad!

Zaterdag zijn we met een grote groep naar Mzoli's geweest. Dit is een braai (Zuid Afrikaanse BBQ) in het midden van een township. Hier kan je heerlijk vlees bestellen en de drank moet je zelf meenemen, er is een DJ, super veel mensen en een hoop gezelligheid. Na een tijdje ging het dak er af. Ik heb met de kok, een travestiet, een bride to be en nog veel meer mensen gedanst. Het was een groot feest en ik heb nog nooit zoveel en zo gek gedanst. Zo leuk om te ervaren dat het helemaal niet uitmaakt waar je vandaan komt of hoe iemand er uit ziet of hoe iemand danst. Iedereen werd geaccepteerd en iedereen danst met iedereen. Music brings people together. Wel een hele vermoeiende dag dus 's avonds ben ik als een blok in slaap gevallen.

Zondag zijn we naar de township Langa geweest met onze tour guide Pele. Om half 10 zijn we vertrokken en heeft hij het een en ander over de oudste township in Kaapstad verteld. Vervolgens zijn we uitgestapt en hebben we tussen de sjeks gelopen. Er waren allemaal kindjes waar we mee gedanst en gespeeld hebben en we hebben ze koekjes en chips gegeven, wat de nodige ruzie opleverde aangezien iedereen zoveel mogelijk wilt hebben. Ik voelde me al redelijk toeristisch met 5 blanke meiden in een township, maar dat stelde weinig voor in vergelijking met de 30 vijfig-plussers die stuk voor stuk met camera aangelopen kwamen op het moment dat wij weer zijn vertrokken. Vervolgens zijn we doorgegaan naar een sjek waar ze bier brouwen van mais, water en bloem. Er zit geen alcohol in maar volgens onze tour guide Pele kan je er wel dronken van worden. Uit respect moet je op je knieën zitten als je dit bier drinkt, dus dat hebben we allemaal gedaan en een slokje van dit 'heeeeerlijke bier' geproefd. Een heel apart smaakje wat niet echt lekker is, maar wel een leuke ervaring. Vervolgens zijn we weer netjes thuis afgezet. Ondanks dat ik zelf ook stage loop in een township was dit heel interessant, heb ik veel nieuwe dingen gezien en gehoord. Het is zo raar om te zien dat je er gewoon redelijk normale huizen van steen hebt die redelijk groot zijn en dat er een dikke auto voor de deur staat, terwijl om de hoek een sjek staat van een paar vierkante meter waar 3 families wonen. Wat helemaal een gekke en ook wel bedroevende gedachten is, is dat je 30 minuten rijdt en in seapoint bent waar grote villa's staan..

Groetjes Loes

  • 09 Maart 2014 - 18:37

    Marjo:

    Wauw loes, wat een belevenissen! Fijn dat je zo'n top tijd hebt daar. geniet ervan! Dikke kus....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Zuid Afrika, Kaapstad

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1633
Totaal aantal bezoekers 12228

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Mijn stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: