AfrikaBurn - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu AfrikaBurn - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes Padberg - WaarBenJij.nu

AfrikaBurn

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

08 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag heb ik samen met Omer Karel en Lieve van het vliegveld gehaald. Uiteraard gezellig een drankje gedaan, Kaapstad een beetje laten zien en ‘s avonds bij een Afrikaans restaurant gaan eten, Adis in Cape Town. Erg leuke sfeer en lekker eten wat je met je handen moet eten. Het was erg leuk om Karel en Lieve te zien en even bij te kletsen met ze en nu kijk ik er nog meer naar uit dat mijn familie op bezoek komt 9 mei.

Dinsdag begon mijn stage week weer, wat betekend after school program met de kids, computerlessen en helpen met financien bij verschillende weeshuizen. Dinsdag hebben wout, tim en ik bij elkaar gezeten om een boodschappenlijst te maken voor AfrikaBurn. Een ontzettend lange lijst aan boodschappen, water, drank etc. Je moet namelijk alles zelf meenemen, dus aan alles moet gedacht worden. Het enige wat je daar kan kopen is ijs om je biertjes koud te houden.

Woensdag ben ik met twee social work collega’tjes gaan eten en daarna hebben we voetbal gekeken, ja ja wederom voetbal gekeken. Helaas heeft Bayern verloren en ondertussen liggen ze er al uit.. En ik wilde nog wel zo graag Bayern in de finale zien, samen met mijn vader in een café gaan kijken in Kaapstad.

Donderdag ben ik samen met mijn huisgenootjes lekker gaan uiteten bij Gypsy’s, een restaurant waar ze elke maand een ander land kiezen en uit dat land verschillende gerechten maken. Deze maand was het israelisch eten, lekker stukjes tonijn gehad met couscous voor minder dan 10 euro en natuurlijk lekker flesje wijn erbij, why not!

Vrijdag zijn we weer naar de rastacommunitie geweest met collega’s. En wederom weer een groot feest waar iedereen staat te springen en wiet te roken, dit keer gelukkig zonder ruzie in de tent en ongemakkelijke ‘wc’ bezoekjes.

Zaterdag zijn we ‘s morgensvroeg boodschappen gaan doen voor AfrikaBurn. In totaal 3 keer heen en weer gereden omdat alle boodschappen niet in de auto pastten, een heel aantal rand lichter en 120 of meer liter water ingeslagen. Ja, we zijn er klaar voor!

En zaterdag was het koningsdag en ook in Kaapstad moet dat natuurlijk gevierd worden. Een paar Nederlandse dames hadden en huisfeest georganiseerd met Braai en natuurlijk Nederlandse muziek.

Zondag even een rustig dagje gehad, allereerst mijn spullen voor AfrikaBurn gepakt, ‘s middags wederom een hotel gecrasht om daar lekker te kunnen zwemmen en te genieten van een overheerlijke tequila milkshake. ‘S avonds ben ik met Joelle en nog twee dames naar en italiaan geweest als afscheid. Een van de dames vertrek namelijk binnenkort weer naar Duitsland tot mijn grote verdriet. Natuurlijk optijd naar bed gegaan aangezien de komende week erg vermoeiend gaat worden. 7 dagen lang in de woenstijn zonder douche of andere luxe voorzieningen, maar ik heb er super veel zin in!



AfrikaBurn

Maandag zijn we vroeg opgestaan, Tim en Ik hebben onze monstertruck opgehaald en toen was het aan mij (enige met een rijbewijs) om in deze monstertruck te rijden. Een grote 4x4 met een laadruimte waar je u tegen zegt, maar tijdens het inladen van de auto kwamen we er achter dat we toch wel erg veel spullen hadden. Samen met Jorn & Liza, Rik en Vera zijn we met 4 auto’s vertrokken naar AfrikaBurn. Na ongeveer 3,5 uur op verharde weg te hebben gereden, kwamen we aan de zand weg die nog ongeveer 2 uur zou duren. Gelukkig had ik een auto die op zo’n zandweg prima uit de benen kan, maar toen kwamen we aan bij een helling, een stijle helling. Ik ging er met iets te weinig vaart in, probeerde de versnelling nog snel van de 2 naar de 1 te zetten maar de auto sloeg af. Stond ik dus stil op zo’n stijle helling. Handrem er op, motor weer aangezet en proberen weer verder te rijden, maar dat lukte te toch niet goed. Gelukkig was daar mijn reddende engel Vera. Ze stond met haar auto achter mij en zij heeft voor mij de auto over de helling gereden. Ondertussen had ik wel voor een flinke opstopping gezorgd, maar het is gelukkig allemaal goed gekomen.

Eenmaal gearriveerd op AfrikaBurn hebben we snel onze tent opgezet omdat het al redelijk donker aan het worden was. Tim heeft een overheerlijke maaltijd voor ons gemaakt namelijk, pasta met rode saus uit blik. ‘S avonds zijn we naar de binnenkring gegaan. Er staat daar ongeveer 30 a 40 tenten in een cirkel. De ene draait lekker technoplaatjes, de ander doet yoga, je kon je warme bier voor koude inleveren, hoela-hoepen, een kaartje versturen naar het thuisfront, snoepwinkeltjes, bioscoop, live muziek, noem het maar op en ze hadden het daar. In de cirkel zelf stonden allerlei kunstwerken waarvan een aantal aan het einde van de week zouden worden afgefikt. Ook waren er veel mensen die op hun fietsen in de woenstijn aan het crossen waren en een hoop ander voertuigen die gaaf gepimpt waren. Toen we op maandag daar kwamen was er nog veel niet opgebouwd, maar in de loop van de week zie je het dorpje opgebouwd worden en elke dag zie je ook weer nieuwe dingen. Geweldig om te zien dat het niet uit maakt hoe je er bij loopt, iedereen wordt geaccepteerd en hoe gekker hoe beter. Je leert ook zoveel nieuwe mensen kennen, makkelijk maak je een praatje met iemand en soms ruil je iets of geef je iets weg. Moeilijk om uit te leggen wat voor ‘n vibe er heerst tijdens AfrikaBurn. Iets wat je zelf moet meemaken lijkt me. Ik heb in iedergeval een super tijd gehad en zou het niet hebben willen missen.

Vanaf donderdag zijn er verschillende kunstwerken in vuur en vlam op gegaan. Helaas het grootste en meest spectaculaire kunstwerk wat eigenlijk op zaterdagavond zou worden afgebrand, is door veiligheidsmaatregelen niet afgebrand. Het waaide te erg en het was dus niet verantwoord.

Na veel niet zo voedzame maaltijden, 1 douche met een gieter en veel alcohol was het op zondagmorgen tijd om weer naar huis te rijden. Gelukkig de eerste 2 uur op de zandweg goed door kunnen rijden en bij het eerste dorpje wat we tegen kwamen zijn we heel erg ongezond een hamburger als ontbijt gaan eten. Koffietje erachter gedaan om mezelf wakker te houden, maar dat mocht niet echt baten. Tim had gelukkig al snel in de gaten dat ik aan het inkakken was en heeft er alles aan gedaan om mij wakker te houden. Eenmaal thuis eerst alles opgeruimd en toen genoten van een welverdiende douche van een uur en als een blok in slaap gevallen. ‘S avonds nog met Joelle sushi gaan eten om bij te kletsen, want die had ik natuurlijk ook al 7 dagen niet meer gezien.

Maandag had ik gelukkig nog een dagje vrij van stage. ‘S middags even wat gaan lunchen met wat meiden en ‘s avonds met Lieve, Karel en Omer gaan uiteten bij Gypsy’s. Deze maand staat in het teken van Rusland. Wederom weer erg lekker gegeten en weer afscheid genomen van Lieve en Karel.

Dinsdag weer naar stage geweest voor afterschool programma. Was wel weer even wennen om in een totaal andere omgeving te zijn, maar zeker wel weer erg leuk om mijn groep weer te zien.
‘S avonds heb ik weer mijn overheerlijke curry met couscous gemaakt en daarna hebben we een super gezellig potje Risk gespeeld.

Woensdag waren de nationale verkiezingen in Zuid Afrika, wat betekend veel mensen die dag vrij zijn, waaronder ik. ‘S morgens ben ik samen met Joelle gaan ontbijten en verder een hoop dingen voor school gedaan. ‘S avonds hadden alle studenten van Hogeschool Zuyd in Kaapstad een debat over BBBEE, wat betekend dat zwarte en gekleurde mensen eerder recht hebben op een baan, ookal hebben ze minder goede educatie en cv. Was verassend interessant en boeiende verhalen gehoord.
Vandaag nog een dagje op stage en vanavond me mentaal voorbereiden, mijn ouders, zus en oma komen morgen namelijk!

Groetjes Loes

PS: foto's volgen nog

  • 08 Mei 2014 - 19:21

    Vera:

    Ola skatjuh! Baaaie mooi verslagje, schrijf er nog maar lekker veel zodat ik up to date blijf! Tot over n tijdje! Xxx

  • 08 Mei 2014 - 19:41

    Tessy :

    Wat een verhaal. Super avontuurlijk. Leuk om te lezen.ik wens je veel plezier met je ouders, zus en oma. Lekker genieten. Lieve groetjes uit Emmen. Groetjes Tessy

  • 08 Mei 2014 - 19:59

    Aniek:

    Wat een super vette week moet dat geweest zijn!
    Heel veel plezier met je familie!!! Love you <3

  • 09 Mei 2014 - 18:01

    Mascha:

    Wohooo super vet Loes! Die vibe die er heerste probeer je ons maar eens goed uit te leggen als je terug bent ;). Dikke kus X

  • 31 Mei 2014 - 14:17

    Eveline:

    Ha Loes,

    ik ben je verslagen aan het "bijlezen" want we hebben thuis wat problemen
    met de computer. En zo te zien zit je niet stil! Ik heb een keer een documentaire
    gezien over Africa Burn, dus kan me een beetje voorstellen wat je daar
    allemaal hebt beleefd. Wat moet het fantastisch zijn om er "in het echie" bij te zijn.
    Geniet lekker verder en je andere verslagen ga ik snel ook lezen.

    groetjes uit een zonnig Weert !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Zuid Afrika, Kaapstad

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 12225

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 17 Juli 2014

Mijn stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: